Leveransvillkor

Leveransbegränsningar

Praktiska begränsningar gäller för vissa orter och mindre öar utan fast landförbindelse. I vissa särfall måste alternativa transportbolag användas, exempelvis transporter via sjöfart. Om detta sker så är det beställarens ansvar att godset tas emot av det alternativa transportbolaget samt står för eventuella merkostnader som tillkommer. Vid en eventuellt ny utkörning avtalas detta mellan speditör och kund samt betalas av kund, lokal taxa gäller. Vid hemleveranser ansvarar kunden för att finnas tillgänglig på angiven adress för mottagande av gods vid tidpunkten som överenskommits med distributören. Du måste kunna ta emot godset inom 2 dagar från avisering. Om kunden uteblir vid denna adress och tidpunkt äger Noro rätten att ta ut en avgift på 995 kronor för varje ny påbörjad utkörning av godset.

Leveransavvikelser orsakad av kund

Vid eventuell avvikelse som är begärd eller orsakad av kund blir alltid kund fullt debiterad för avvikelsen. Den avgift som kund blir debiterad beror på avvikelsens art och omfattning, dock utgår en minimiavgift på 495 kr ex. moms. En avvikelse kan exempelvis vara om transportör blivit hindrad att fullfölja everans och sändningen går tillbaka till transportörens lager. I sådant fall debiteras kund för leveranshinder samt lagerhyra. Om kund önskar att ändra leveransförfogande, exempelvis en leveransadress eller nytt leveransdatum, debiteras kund för administrationsavgift samt eventuell lagerhyra hos transportör.

Att tänka på under leverans

  • När produkterna är på väg till dig på bokat datum kan du inte kontakta chaufför angående din leverans. Bilen kommer inom ditt bokade tidsintervall
  • Du ansvarar för att vara nåbar på telefon och tillgänglig på leveransadressen under ditt bokade tidsintervall. Kan leverans inte utföras och detta beror på mottagaren, alternativt att avbokning sker för sent så tas full debitering ut för frakt och leveranssätt, samt att du debiteras för en ny utkörning.
  • Kontrollera att allt gods som skall levereras har levererats (rätt antal kolli)
  • Kontrollera noggrant att inga produkter är skadade eller smutsiga
  • Saknas det produkter antecknas detta på speditörens fraktsedel
  • Finns det skador på godset eller emballaget MÅSTE skadans omfattning kortfattat antecknas på speditörens fraktsedel
  • Skadade varor måste rapporteras till Noro kundsupport senast 3 dagar efter leverans för att ersättning skall kunna erhållas

Bilder på skadan/emballaget skall också bifogas. Rapportering sker antingen via mail: info@noro.se alt. via telefon 035-16 64 30

Transportskador – Kontrollera din vara!

Om en transportskada skulle uppstå ber vi dig att omgående göra en anmälan om skadan till Noro kundtjänst. OBS! Det är viktigt att du noggrant kontrollerar försändelsen när den anländer till dig. Du måste notera skadans omfattning kortfattat på speditörens fraktsedel. Alla transportskador måste vara anmälda inom tre dagar. För att ärendet ska kunna handläggas på snabbast möjliga sätt ber vi dig att behålla den skadade produkten och produktens emballage så att detta kan besiktigas. Ta foto på skadorna och emballaget. Beroende på skadans omfattning sker omleverans, avhjälpande eller prisavdrag.